Deus Ex Wiki
Advertisement

Szara Śmierć jest chorobą wirusową w Deus Ex, dziesiątkującą ludność Stanów Zjednoczonych i niektórych miast Europy.

Przebieg epidemii[]

Szara Śmierć po raz pierwszy pojawiła się w 2051 roku. Niektórzy naukowcy hipotetyzują, że jest małpią chorobą, która przeszła na ludzi (godny uwagi jest fakt, że to samo mówi się o AIDS i gorączce krwotocznej). Miastem najbardziej przez nią doświadczonym jest Nowy Jork, choć istnieje ona też w innych miejscach w Ameryce Północnej i Europie. Liczba zarażonych w nowojorskiej dzielnicy Brooklyn była na tyle duża, że chorzy umierali na ulicach. Gwardia Narodowa, ściągnięta w celu utrzymania porządku i opanowania narastającej fali zamieszek, okazała się niezdolna do poprawy sytuacji. Krwawe żniwo zbierają również choroby wtórne, takie jak tężec, gangrena, zaawansowana grypa i różnorakie zakażenia bakteryjne. W obliczu takiego zagrożenia ciała ofiar zarazy zaczęto chować w masowych grobach w Parku Narodowym Gateway. Według prognoz CDC w Atlancie straty w ludziach dosięgną poziomu 10% populacji USA, natomiast kolejne 3-5% procent umrze z powodu chorób wtórnych.

Ambrozja[]

Główny artykuł: Ambrozja

Substancja zwana Ambrozją jest jedynym lekarstwem na zarazę, jednak produkuje się ją w na tyle małych ilościach, że niemożliwe jest udostępnienie go całej populacji. Zaopatrywane są tylko najważniejsze osoby w państwie i kluczowe przedsiębiorstwa. W obliczu braku jakichkolwiek narzędzi do walki z zarazą lekarze ograniczają się do podawania chorym płynów i zapobieganiu odwodnieniu.

Spisek związany z chorobą[]

W trakcie gry ujawnione są informacje, że wirus Szarej Śmierci został stworzony przez człowieka z udziałem nanotechnologii. Zarówno wirus jak i szczepionka są produkowane przez korporację VersaLife, co w sytuacji monopolu gwarantuje jej krociowe zyski.

Dostawy szczepionki są kontrolowane przez UNATCO i FEMA, co umożliwia im szantażowanie rządu. Istnieją poszlaki jakoby sam prezydent Mead był zarażony. Chorobie towarzyszą fale zamieszek i plaga szabrownictwa, co stanowi pretekst do tego, by ogłosić stan wyjątkowy i obalić legalny rząd. Wszystkie wyżej wymienione organizacje są narzędziami Majestic 12 w całkowitym opanowaniu świata.

Sposoby rozsiewania[]

Pomimo starań specjalistów od chorób zakaźnych, sposób przenoszenia zarazy nie został przez nich ustalony. Można nawet podejrzewać, że Szara Śmierć nie jest zaraźliwa. Lista sztucznych sposobów przenoszenia choroby:

  • Z wiatrem - w testach rozprzestrzeniania się przetrwalników wirusa w powietrzu uczestniczyli ludzie dra Savage'a. Pierwotnie testowano je na małpach, jednak wkrótce zaczęto zarażać porwanych bezdomnych.
  • Przez sieć kanalizacyjną - sposób zaproponowany przez J. Stewarda z laboratorium pod Hell's Kitchen. Zasięg przenoszenia wirusa został obliczony na podstawie prób z wprowadzaniem do kanalizacji dużych ilości chloru.
  • Rozpylany w powietrzu przez helikoptery - rozsiany w ten sposób miał być następny ładunek wirusa, przywieziony z Hong Kongu frachtowcem. Osobom postronnym powiedziano, że w pojemnikach znajdują się pestycydy użyte do ograniczenia populacji insektów - możliwych nosicieli zarazy.
Advertisement